Formalności wynikające z umowy o pracę
Rozpoczynając pracę w oparciu o umowę o pracę, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. Niezależnie od tego, czy jest to nasza pierwsza w życiu umowa tego typu, czy kolejna, musimy mieć na uwadze, czy spełnione są paragrafy wynikające z Kodeksu Pracy.
Istotne paragrafy
Umowa o pracę powinna zawierać wiele paragrafów, które ważne i niezbędne są zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Tuż przed rozpoczęciem pracy pracownik powinien otrzymać skierowanie na badania medycyny pracy. Dopiero po ich wykonaniu może przystąpić do podpisania umowy i rozpoczęcia pracy.
Egzemplarz umowy wraz z załącznikami zawierającymi zapisy dotyczące świadczenia stosunku pracy na rzecz pracodawcy, pracownik musi otrzymać najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy. Wszelkie istotne informacje dotyczące wymiaru urlopów oraz dni wolnych od pracy, przysługujących pracownikowi prawach, ale także obowiązkach powinny zawierać się w treści umowy i pracę.
Najważniejsze, co musi zawierać dokument to:
- umowa na okres próbny
- umowa na czas określony
- umowa na czas nieokreślony
- umowa na zastępstwo
Forma
Umowa o pracę musi być zawarta w formie pisemnej, w języku polskim, w co najmniej dwóch egzemplarzach. W dokumencie muszą widnieć strony umowy tj. pracownik-pracodawca, rodzaj umowy, data zawarcia, warunki pracy oraz płacy. Bardzo ważne jest dokładne określenie rodzaju wykonywanej pracy z racji zajmowanego przez pracownika stanowiska pracy. Wskazanie miejsca, gdzie świadczony będzie stosunek pracy oraz określenie wynagrodzenia za pracę wraz z jej składnikami.
Braki
Jeśli z jakichś przyczyn pracodawca nie wywiąże się z wyżej wymienionych punktów, pracownik nie ma obowiązku podpisywania takiej umowy oraz nie ma obowiązku rozpoczynania pracy, do momentu, aż wszelkie nieścisłości prawne wynikające z Kodeksu Pracy zostaną uzupełnione regulaminowo.